Kosze świąteczne jako część systemu motywacyjnego pracowników

Pozyskanie dobrego pracownika w Polsce staje się coraz trudniejszym zadaniem. Nie mniejszą trudność sprawia zatrzymanie go w firmie na dłużej. Specjaliści poszukują idealnej pracy i dynamicznie zmieniają miejsca zatrudnienia. Minęły już czasy, gdy kilkuletnia praca w tej samej firmie była normą.

Teraz tzw. „skoczkowie” nie są odstępstwem od normy, a częste zmiany stanowisk lub pracodawców wydają się czymś w pełni naturalnym. Dlatego tak istotne są wszelkie pozapłacowe benefity, stanowiące część systemu motywacyjnego firmy. Jednym z nich są kosze świąteczne.

Święta to czas wyjątkowy. To chwile, gdy można zapomnieć o pracy i skoncentrować się na rodzinie. Ten moment spokoju, kiedy człowieka otacza ciepła, rodzinna atmosfera, jest idealnym czasem, by w subtelny sposób przypomnieć pracownikowi o firmie. Nie nachalnie, lecz na zasadzie budowania pozytywnych skojarzeń. Dlatego tak wiele firm decyduje się na zakup koszy świątecznych.

W ludzkiej psychice utrwalony jest mechanizm, który nakazuje odwdzięczyć się za każdy otrzymany podarek. Z potrzeby tej chętnie korzystają osoby związane ze sprzedażą, jednak równie często zaczynają posługiwać się nią firmy wobec swoich pracowników. Podarek w postaci bonu na zakupy, nie ma podobnej siły oddziaływania jak kosz prezentowy. Ten drugi sprawia, że pracownik czuje się jakby otrzymał prezent, co wzbudza w nim ciepłe uczucia wobec pracodawcy. Dodatkowo podczas korzystania z przedmiotów w koszu prezentowym, myśli niejako automatycznie kierują się ku pracy jako miejscu przyjaznym, wręcz rodzinnym. Zakład pracy staje się drugim domem, a współpracownicy drugą rodziną.

Aby osiągnąć podarunkiem odpowiedni efekt, kosz prezentowy musi zawierać starannie wyselekcjonowane produkty. Te wyglądające na pochodzące z najniższej półki mogą wywołać niechęć pracownika czy nawet jego zniesmaczenie. Przez to pracownik zamiast wyróżnienia i wdzięczności poczuje się zlekceważony przez pracodawcę. Nie wystarczy również umieszczać jak największej ilości produktów w celu wypełnienia przestrzeni kosza – jego zawartość powinna być najbardziej kompleksowa. Alkohol, kawa lub herbata, słodycze, produkt spożywczy związany bezpośrednio z danymi świętami oraz ewentualnie jakaś ozdoba tematyczna to stała lista zawartości kosza podarunkowego. Wie o tym firma Nobilia, która oferuje właśnie tak wypełnione kosze.

Zawartość to nie wszystko. Walory wizualne również mają znaczenie w przypadku takich podarunków. Nie ma tutaj większego znaczenia, czy kosz będzie wiklinowy, czy będzie ozdobnym pudełkiem z tektury – ważne, by prezentował się odpowiednio. Nie może być przy tym ani zbyt wyszukany, ani zbyt niedbale przystrojony. Jego głównym zadaniem jest stworzenie poczucia obdarowania, a nie łapówki. Ma być prezentem, nie zaś zapłatą za coś. Dlatego też jego wygląd powinien być adekwatny do przeznaczenia.

Kosze świąteczne to jeden z najlepszych sposobów na obdarowanie pracownika. Lepsze niż ekwiwalent pieniężny czy system motywacyjny. Tworzą poczucie przynależności do firmy i niemal rodzinną więź. Przede wszystkim jednak są miłym gestem ze strony pracodawcy i dowodem na to, że zależy mu na każdym pracowniku.

Other Post You May Like

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *